Prezentare generală
Autismul este o tulburare de dezvoltare considerata drept una dintre cele mai severe tulburari neuropsihiatrice ale copilariei. Autismul este tulburarea centrala din cadrul unui intreg spectru de tulburari de dezvoltare, cunoscut sub numele de spectrul tulburarilor autismului/autiste sau de tulburari pervazive de dezvoltare.
Aceste tulburari prezinta o larga varietate de manifestari, presupuse a fi rezultatul unor disfunctionalitati de dezvoltare ale sistemului nervos central sau genetice. Cauzele specifice sunt inca necunoscute.
Persoana care prezinta tulburari pervazive de dezvoltare demonstreaza dificultati in mai multe arii de dezvoltare si nu doar in anumite segmente specifice, iar efectele produse de dificultatile dintr-o anumita arie au efecte negative asupra dezvoltarii altor zone, rezultatul fiind un grup complex de caracteristici si trasaturi.
Autismul descrie un spectru de tulburări care variază în funcție de severitatea simptomelor și de varietatea manifestarilor . Aceste caracteristici influențează capacitatea unei persoane de a interacționa din punct de vedere social, de a se relaționa si comunica cu ceilalti . Persoanele cu autism pot experimenta, de asemenea, peste sau sub sensibilitate la sunet, atingere, gust, mirosul și lumina. În cele mai multe cazuri, caracteristicile autismului apar între 12 și 36 de luni. Autismul inregistreaza o crestere alarmanta in toate mediile, in toata lumea, Potrivit organizatorilor, Asociaţia Autism România şi FEDRA, în Statele Unite ale Americii unul din 100 de copii este diagnosticat cu tulburări de autism, în timp ce în Europa şi la nivel mondial raportul este de unul din 68 de copii Autismul apare mai des la baieti decat la fete (proportia fiind de 4 la 1). Este necesar asadar să se asigure o stimulare senzoriala adecvată, stimulare pentru a facilita și dezvolta comunicarea, oferind în același timp un mediu senzorial care se adresează nevoilor de procesare senzorială.
Pentru persoana cu autism interacțiunea cu ceilalți poate fi o provocare și mediul senzorial din jurul ei se poate simți ca fiind copleșitor. Ca rezultat, poate exista o creștere a actiunilor stereotipe și a problemelor de comportament. Prin modificarea cererii senzoriale și concentrarea asupra abilităților, aceste comportamente anormale pot fi reduse. Această modificare poate, de asemenea, să ajute la procesarea senzorilor și a informațiilor ceea ce duce la mai puține probleme la vârsta adultă. Dacă copilul are dificultăți în a interpreta o experiență senzorială, acesta este ușor de înțeles de ce văd lumea diferit față de noi. Un astfel de instrument care vă poate ajuta in prelucrarea senzorială este mediul Snoezelen. Snoezelen oferă o gama larga de stimulari senzoriale ; stimulari care pot fi adaptate nevoilor persoanelor cu autism pentru a gestiona procesarea senzoriala și sustinerea în pregătirea pentru angajarea în activitati semnificative.
Comportamentul manifestat de persoanele cu autism cuprinde trei componente principale si anume
- este afectata interacțiunea socială,
- comunicarea defectuoasă
- procesarea senzorială insuficientă.
* În interacțiunea socială există contact limitat „ochi in ochi” , nu sustine privirea, aceeasi expresie facial-emotionala și gesturi sociale limitate. Snoezelen nu se bazează pe interacțiunea socială directă, prin urmare, este accesibilă indiferent de nivelul aptitudinilor sociale. Sesiunile pot fi ajustate pentru a facilita interacțiunea independentă, paralelă și cooperantă.
* Deficiențe în comunicare, copiii cu autism prezintă adesea întârzieri în procesul de învățare înțelegerea limbii și vorbirea. Snoezelen poate fi folosit cu ( interfete ) panouri cu comutatoare pentru a stimula comunicarea și stimula învățarea utilizând o abordare senzorială.
* Deteriorarea procesării senzoriale poate însemna că lumea noastră senzorială se poate simți copleșitoare si care poate duce la sentimente de frustrare. Acest lucru poate duce la schimbări de dispoziție și sentimente de pierdere a controlului. Nivelul de stimulare într-o cameră Snoezelen poate fi ajustată în sus sau în jos pentru a gestiona nivelurile de excitare senzorială și să modifice comportamentul.
Mediul Snoezelen
Mediul „Snoezelen” oferă stimulare directă și indirectă a modalităților senzoriale și poate să fie utilizat individual sau ca o colecție pentru a oferi o abordare senzorială. Echipamente care s-ar potrivi persoanelor cu autism pot include:
- stimulare vizuala– perdea cu fibră optică, Proiector cu imagini reminiscente, Tub de bule.
- stimularea auditivă – muzica de relaxare, zgomot de vibrații de la echipament, Muzică care reflectă gustul personal în muzică.
- stimulare olfactiva – Terapie cu aromate, parfumuri și aftershave care sunt familiare. De exemplu, parfum sau aftershave pe care un părinte le poartă pot reduce nivelurile de anxietate.
- stimulare gustativa – Orice substanță alimentară care oferă arome sau texturi distincte. Persoanele cu autism se pot orienta spre anumite arome și texturi. Provocarea ar putea fi să crească ușor aceasta gama de gusturi .
- stimulare tactila – perne și saltea cu vibratii sau vibroacustice, pătură ponderată cu diferite texturi.
- Stimulare proprioceptivă și vestibulară (Mișcare) – Scaune balansoare, caluti balansoare pentru întindere și rasucire, urcare si atingere.
Snoezelen ar trebui să fie considerat ca un „set de instrumente” cu diferite tipuri de echipamente senzoriale cu care trebuie îndeplinite diferitele nevoi senzoriale ale persoanei care o folosește. Snoezelen nu ar trebui să aibă tot echipamentul pornit imediat. Se va trece treptat la interactiune complexa. Persoana cu autism va alege acest lucru.
Referinte:
Baird, G et al (2006) Prevalence of disorders of the autism spectrum in a population cohort of children
in South West Thames: the Special Needs and Autism Project (SNAP). The Lancet, 368(9531),
pp210-215.
Collier, L (200?) The Sensory Preference and Profiling Tool. Rompa. UK
Dunn, W (1999) The Sensory Profile. Pearsons, UK
Pagliano, P (2001) Using a Multisensory Environment. David Fulton Publishers. UK
Pool, J (2011) The Pool Activity Level (PAL) Instrument for Occupational Profiling. Jessica Kingsley.
Cu respect pentru o viata normala,
Costin Sobaru